Monday, October 27, 2014

INVERTER

Jika disebut dalam bahasa memberi maksud penyongsang. Agak pelik bunyinya bila istilah dari Bahasa Inggeris dimelayukan. Tapi itulah uniknya orang kita. Fungsinya umpama sebuah komputer kerana ia akan bertindak sendiri tanpa perlu dikawal oleh pengguna.

Tenaga elektrik yang dijana oleh sel solar (module) adalah dalam bentuk arus terus (DC) manakala kesemua beban yang digunakan samada untuk kegunaan domestik atau kormesil adalah dalam bentuk arus ulang alik (AU). Oleh itu alat yang digunakan untuk menukar dari DC kepada AC ialah inverter dan terdapat dalam 1 fasa juga 3 fasa. Kesemua inverter mempunyai kecekapan melebihi 90% dan pengeluar sentiasa terus mempertingkatkan kecekapannya dari masa ke semasa.

Ia merupakan komponen paling mahal dan sensitif dengan kerosakan dalam sistem pemasangan solar selain module PV itu sendiri. Setiap inverter akan dilindungi dengan Surge Protector Device (SPD) dari voltan rempuhan kilat. Inverter ini dipasang dibahagian AC dan DC. Inverter mempunyai 4 fungsi utama secara automatik ialtu:

1- Menyongsangkan arus dari AC kepada DC atau sebaliknya

2- Mengesan kuasa maksimun

3- Pemutusan dan penyambungan ke grid

4- Intergrasi





No comments:

Post a Comment