Sunday, December 22, 2013

Panduan MS IEC 60364 Pemasangan Elektrik Bangunan


Setelah 3 tahun dalam draf dan selepas 2 tahun diwartakan, pengumuman awam oleh Suruhanjaya Tenaga boleh dilihat dalam satu surat pekeliling bertarikh Julai 2008.

MS 1979:2007 : Pemasangan Elektrik Bangunan – (Code of Practice) COP. 
MS 1936:2006 : Pemasangan Elektrik Bangunan - Panduan MS IEC 60364.

Secara ringkasnya adalah seperti berikut:

COP05 - Semua kandang logam peralatan elektrik mesti disambungkan kepada pengalir perlindungan. Air, paip gas, bahagian logam struktur bangunan dan ducting sistem penyaman udara juga perlu dihubungkan dengan ikatan pembumian utama.

COP06 - Pengasingan dari litar rosak. Perlindungan menggunakan RCD , fius , pemutus litar dan lain-lain mesti mematuhi Ra x la < 50V
Ra = Rintangan elektrod bumi & konduktor perlindungan;

Ia = Arus semasa pengendalian peranti perlindungan ( sensitivy RCD dan perjalanan semasa 5s untuk inverse time relay ).

50V voltan kendalian selamat ditakrifkan oleh IEC60749 -1.

COP07 - Rintangan pembumian mesti kurang daripada 10Ω untuk operasi RCD tetapi rintangan kurang daripada 1Ω adalah lebih baik.

COP08 - Peralatan elektrik hendaklah dipasang dalam bahan-bahan yang boleh menahan suhu yang dihasilkan (oleh peralatan).

COP10 - Pemanas air atau pemanas udara paksa atau penjana wap perlu dilengkapi dengan lebih daripada alat-alat pemanasan dan pepotong (cut out).

COP12 - In> Ib

COP13 - Iz > In

COP14 - I2 < 1.45 x Iz

In = arus nominal; 
Ib = reka bentuk semasa (beban)
Iz = kapasiti membawa arus bagi kabel; 
I2 = arus peranti perlindungan yang sesuai.


COP16 - Memerlukan penentuan semasa litar pintas dalam pemasangan. TNB jurutera daerah perlu mengeluarkan maklumat mengenai litar  point of common coupling  ( PCC) di kawasan pemasangan.

COP19 - Surge Protector Device (SPD) adalah disyorkan untuk bekalan dari talian atas .

COP26 - Lenturan jejari hendaklah 12 kali diameter kabel. Ini memerlukan sesiku dan simpang digunakan di mana kabel perubahan arah. Di Malaysia, kebanyakkan pemasangan pendawaian  GAGAL KRITERIA INI.

COP27 - Faktor ruang untuk kondiut hendaklah 40% dan untuk trunking hendaklah 45%.

COP28 - Kabel yang terpasang di belakang dinding (iaitu tertanam dalam konkrit) hendaklah selari melintang atau menegak dengan bahagian tepi bilik dan dalam 150mm dari atas dan 150mm dari tepi dinding. 

COP30 - Pendawaian dalam ruang siling (di bawah bumbung) perlu disediakan dengan perlindungan mekanikal (iaitu dipasang di dalam saluran yang DILULUSKAN). Di samping itu kabel perlu dipasang sama ada selari atau sepanjang bahagian tepi dinding.

COP31 - Litar pemanas air hendaklah mempunyai suis 2 kutub (double pole) dan dipasang pada tempat yang sesuai atau berdekatan dengan beban.

COP32 - Litar AC hendaklah mempunyai soket (jenis unswitched adalah accepable ) pada setiap unit.

COP35 - Saiz pengalir neutral mesti saiz sama seperti fasa pengalir.

COP36 - Saiz pengalir neutral boleh dikurangkan ( merujuk kepada COP35 ) mengikut budi bicara Jurutera Rekabentuk Profesional (iaitu hanya orang berkelayakkan yang boleh membuat keputusan ).

COP39 - Saiz kabel minimum hendaklah 1.5mm ≤ tembaga atau 2.5mm ≤ aluminium. Oleh itu amalan menggunakan 1.25mm ≤ kabel tembaga adalah dilarang sama sekali!

Nota : Penggunaan kabel aluminium DALAM BANGUNAN adalah BAHAYA dan harus dipertimbangkan dengan teliti oleh jurutera yang berkelayakan. Di India, amalan ini paling lazim menggunakan kabel aluminium dan hanya kabel di atas 50mm ≤ mungkin aluminium sahaja boleh digunakan.

COP41 - Dibenarkan kejatuhan voltan adalah 4%. Kejatuhan voltan untuk motor permulaan boleh mencapai 10 %.

COP42 - TIDAK DIBENARKAN menyambung kabel dengan pateri (lihat COP43 di bawah).

COP43 - Sambungan konduktor atau kabel hendaklah melalui soket dan Crimping .

COP44 - Kabel untuk sub litar TIDAK BOLEH DISAMBUNG .

COP51 - RCD (atau jenis ELCB semasa) untuk pemasangan fasa tunggal tidak boleh melebihi 100mA ( sebelumnya disebut dalam peraturan-peraturan adalah 30mA ).

COP52 - RCD untuk pemasangan 3 fasa tidak melebihi 100mA . Tiga unit tunggal RCD jenis tiang dan bukannya RCD 3-fasa boleh digunakan DENGAN SYARAT tiada beban 3 fasa digunakan.

COP53 - Peralatan Tangan hendaklah mempunyai RCD tidak melebihi 30mA.

COP54 - RCD tidak melebihi 10mA hendaklah dipasang untuk lokasi khas ( tempat-tempat hiburan awam; tempat-tempat basah; perlindungan pemanas air elektrik ).

COP56 - Memerlukan RCD yang hendak diuji secara tetap, sekurang-kurangnya dua kali setahun.

COP59 - Adalah disyorkan untuk meletakkan Surge Protection Device (SPD) sebelum RCD ( jika ada permintaan )

COP61 - Surge Protection Device (SPD) harus berkadar yang tidak kurang daripada 5kA .

COP64 - Sambungan bumi minimum dari SPD ke terminal bumi utama hendaklah tidak kurang daripada 10mm ≤ tembaga dan hendaklah sesingkat mungkin ( 0.5m ).

COP65 - Setiap litar hendaklah disediakan dengan cara pengasingan.

COP67 - Peranti semikonduktor tidak boleh digunakan untuk pengasingan . Oleh itu soft stater mesti disokong dengan suis fizikal  .

COP70 - Elektrod bumi hendaklah rod tembaga bersarung keluli , pita tembaga konduktor , rod atau paip atau bar keluli diperkukuhkan asas-asas konkrit bangunan. Pilihan terakhir basbar menjadi pilihan kegemaran untuk ramai pereka tetapi walau bagaimanapun perlu direka, yang dinyatakan dan dipasang oleh pengamal berpengalaman.

COP71 - Paip air atau gas TIDAK dibenarkan untuk digunakan sebagai satu-satunya cara pembumian tetapi ikatanequipotential dibenarkan.

COP72 - Memerlukan sistem pembumian diperiksa setiap tahun

COP73 - Pembumian konduktor dikebumikan di tanah dan tanpa perlindungan terhadap hakisan hendaklah 25mm minimum ≤ tembaga terdedah . Nilai ini boleh dikurangkan kepada 16mm ≤ jika terdapat pada tembaga perlindungan. 

Nota : Pita tembaga (cooper tape) standard di 25mmx3mm mematuhi keperluan ini.

COP74 - Sambungan konduktor bumi dikebumikan di tanah menggunakan kimpalan eksotermik  atau cad well adalah disyorkan. Sambungan ke elektrod bumi yang memerlukan pemeriksaan berkala di dan jenis pengapit.

COP76 - Perlindungan konduktor adalah seperti berikut:
(a)  saiz sama seperti talian konduktor jika kurang daripada 16mm ≤ 
(b) 16mm ≤ jika garis konduktor adalah lebih daripada 16mm ≤ dan sehingga 35mm ≤ 
(c)  separuh saiz garis konduktor jika lebih daripada 35mm ≤.

COP77 - Perlindungan ikatan kepada terminal bumi utama hendaklah ≤ 6mm untuk tembaga atau 16mm ≤ untuk aluminium.

COP78 - Pengalir neutral hendaklah berasingan apabila digunakan.

COP79 - Perlindungan untuk fire fighting adalah penting (contohnya pumpsets melawan kebakaran ) boleh diketepikan. Peranti perlindungan arus lebih jika disediakan , boleh mengadakan peruntukan penggera sahaja.

COP82 - Penyeliaan kerja-kerja pemasangan fasa LV hendaklah di bawah tanggungjawab langsung Pendawai (fasa tunggal atau sekatan 3- fasa). Borang perakuan penyiapan kerja di bawah Borang G.

COP83 - Penyeliaan kerja-kerja LV pemasangan 3 fasa hendaklah di bawah tanggungjawab langsung Pendawai ( sekatan 3- fasa). Yang Pendawai dikehendaki mengesahkan siap di bawah Borang G.

COP 84 - Ujian untuk pemasangan fasa hendaklah melalui Pendawai ( fasa tunggal atau sekatan 3- fasa) di bawah Borang H.

COP 85 - Ujian untuk pemasangan 3 fasa hendaklah melalui Pendawai ( sekatan 3- fasa) di bawah Borang H.

COP86 - Pemasangan di lebih tinggi daripada voltan rendah hendaklah diuji oleh Jurutera Perkhidmatan Elektrik di bawah Borang H.

COP87 - Elektrik TIDAK AKAN DISAMBUNG sehingga Borang G & H dikemukakan oleh pemilik atau pengendali bangunan.

COP88 - Ukuran Penebat hendaklah dijalankan pada pemasangan LV menggunakan voltan AT. Di mana 500Vdc digunakan , rintangan penebatan itu hendaklah lebih daripada 1Mega Ohm

COP91 - Setelah selesai pemasangan hendaklah disediakan rajah skematik dan dipamirkan. Rajah hendaklah diendorskan oleh pereka bentuk jurutera elektrik profesional.

Nota:  Borang G dan H di bawah COP 82-85 dan elektrik sambungan di bawah COP87 hendaklah diserahkan kepada pihak berkuasa bekalan untuk penyambungan bekalan.

No comments:

Post a Comment